luni, 28 februarie 2011

Despre gramatica si ortografia limbii romane

Probabil postarea asta nu o sa atraga atentia nimanui si nici nu o sa schimbe ceva, dar poate, totusi, cineva o sa ia aminte.
Bantuind pe Internet, dupa cum imi place mie sa ma exprim poetic, am dat peste tot felul de bloguri si site-uri ale unor oameni care cred ca au ceva de spus. Nicio problema pana aici, nu e treaba mea sa judec continutul postarilor lor pentru ca sunt convinsa ca nici blogul meu nu e pe gustul tuturor. Dar de corectitudinea limbii romane utilizate cred ca pot sa ma leg.
Nu o sa dau exemple pentru ca mi se pare stupid sa pun asa ceva pe blogul meu, dar am gasit bloguri ale unor pusti de liceu atat de agramate si de incorect scrise incat m-am intrebat daca impricinatii chiar trec pe la scoala sau daca la ore chiar se mai invata ceva. Si ce e si mai deranjant e faptul ca aveau nenumarate persoane care le urmareau blogurile. Oare toti sunt convinsi ca aceea e varianta corecta a limbii romane.
Si mai trist este faptul ca am gasit si „bucati” ale unor oameni cu pretenti (cica absolventi de facultati si cu joburi care implicau uzitarea corecta a limbii) scrise de parca isi doreau cu orice pret sa reinventeze gramatica si ortografia limbii romane. Dragilor, se presupune ca voi ar trebui sa ii invatati ceva pe ceilalti, sa dati un exemplu...
Si, va rog, nu veniti cu scuze de genul ca se mai strecoara cate o greseala, ca nu va cred. Pentru ca nu era vorba de o singura litera „mancata” sau de un singur dezacord ci de texte scrise pe jumatate asa. Bine, aici nu ne legam de articolele scrise intentionat in „ardeleneasca” (de exemplu) pentru a starni amuzamentul (vezi blogul lui Vlad de la Ilariant). Si da, recunosc, imi scapa si mie cate o litera sau un dezacord sau o prostioara, dar nu cred ca in fiecare postare. Mai ales ca fac eforturi sa corectez greselile inainte de publicare. Cred ca am nevoie de editor! Ca sa elimin chiar tot...
Articole scrise prost am vazut chiar si pe site-uri „specializate” in diseminat stiri si informatii. Oare ei nu au pe cineva care sa le citeasca inainte de a le publica? Nu de alta, dar am vazut adevarate perle constand in utilizarea unor cuvinte cu sensuri care nu au nicio legatura cu sensul lor normal si firesc. Si nu erau exprimari figurate sau metaforice. Halal formatori de opinie si presa de calitate!
Acum trecem la Facebook, ca nu avea cum sa scape de ochiul meu „viligent”. Am vazut comentarii scrise intr-o limba romaneasca de ma faceau sa ma intreb daca Academia Romana a innebunit si a schimbat dramatic regulile de cand am plecat eu din tara de bastina. Eu inteleg ca vreti sa comunicati din ce in ce mai mult si mai repede, dar asta nu inseamna ca trebuie sa va coborati standardele pana la anihilarea totala (asta in cazul in care ati avut vreodata asa ceva) pentru ca cei care citesc o sa isi spuna ca e in regula sa fii neglijent. Si e de ajuns ca vorbim „limbi” diferite dupa zona tarii in care traim, chiar nu e nevoie sa avem si gramatici diferite. Macar in scris sa pastram o urma de interes fata de limba noastra.
E buna si libertatea asta de exprimare si faptul ca poti sa „te expui” gratis pe Internet, dar chiar ar trebui inventata un fel de cenzura care sa ne oblige sa scriem corect indiferent de limba pe care o utilizam.

2 comentarii: